EKOCYRKULARNI
EKOCYRKULARNI
We współczesnym świecie pojawiają się nowe trendy proekologiczne. Związane są one z gospodarką o obiegu zamkniętym (GOZ), która proponuje wykorzystanie odpadów jako surowców wtórnych. Takie działania pomogą osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r.
Nasze Przedszkole w ramach rozwijania u dzieci wiedzy na temat gospodarki odpadami i wykorzystania surowców wtórnych oraz kształtowania postawy proekologicznej prowadzi wiele aktywności:
ü zajęcia w każdej grupie wiekowej nt. prawidłowej segregacji odpadów (praktyczne działania dzieci)
ü zajęcia prowadzone przez pracownika ZUO nt. selektywnej zbiórki odpadów
ü spotkanie z leśnikiem- przedstawienie „pozytywnych zachowań w stosunku do natury” oraz możliwych kroków zapobiegających wyniszczaniu naszej planety
ü sadzenie drzew i krzewów przez grupy przedszkolne
ü udział w akcji „Sprzątamy dla Polski”
ü udział w czynności kompostowania liści i odpadów zielonych w ogrodzie przedszkolnym z ogrodnikiem
ü wykorzystywanie materiałów biodegradowalnych do wykonywania prac plastycznych (materiał przyrodniczy, suche liście, kasztany, żołędzie, szyszki, patyki itp.)
ü wykorzystanie surowców wtórnych (np. kartonów, materiałów, opakowań ) do zabawy w czasie pobytu dzieci w przedszkolu
ü umieszczenie pojemników do segregacji śmieci w każdej sali przedszkolnej
ü segregowanie przez dzieci i pracowników odpadów do wyznaczonych kontenerów na papier, plastik, odpady zmieszane
ü oszczędzanie energii elektrycznej poprzez jak największe wykorzystanie naturalnego światła w salach przedszkolnych
ü oszczędzanie wody
ü gromadzenie baterii do specjalnych pojemników
ü zbieranie makulatury
ü zbieranie nakrętek od butelek
ü zbieranie pustych pojemników do drukarek i wymiana ich na pokarm dla zwierząt
ü wymiana elektrośmieci i pozyskanie drzewek do posadzenia w ogrodzie przedszkolnym
ü organizowanie w przedsionku przedszkola wystawek okolicznościowych i dekoracyjnych stworzonych z materiałów przyrodniczych, biodegradowalnych
ü ograniczenie używania plastikowych butelek- picie wody z dzbanków z filtrem
ü wykorzystywanie toreb, worków wielokrotnego użytku
ü przekazywanie korenspondencji wewnętrznej drogą e-mail
ü dzielenie się wiedzą, zwiększanie świadomości ekologicznej w społeczności przedszkola
Ponadto my sami możemy w istotny sposób włączyć się w minimalizację powstania odpadów poprzez wdrożenie w domach do swojego życia pozytywnych zachowań, np.
− ograniczać wytwarzanie odpadów w swoim otoczeniu
− robić przemyślane zakupy, chodzić na zakupy ze swoją torbą, nie pobierać jednorazowych reklamówek, kupować rzeczy luzem, a nie w opakowaniach, kupować produkty od lokalnych, regionalnych dostawców, kupować produkty organiczne, biodegradowalne, unikać kupowania produktów z tworzyw sztucznych,
− korzystać z produktów o wydłużonym czasie przydatności,
− odnawiać, naprawiać, ponownie wykorzystywać produkty, które utraciły swoje pierwotne walory,
− wymieniać się rzeczami, korzystać z portali oferujących odsprzedawanie rzeczy,
− nie drukować papieru, korzystać z płatności online, e-faktur, korespondencji elektronicznej,
− ograniczać zużycie wody, energii, korzystać z urządzeń energooszczędnych i pozostawiać je w trybie pracy „Eco”, a po skorzystaniu z nich wyłączyć je z sieci
− kierować do naprawy zepsuty sprzęt, wymieniać zużyte elementy nie wymieniając całego sprzętu,
− ograniczać marnotrawienie żywności, kierować nadmierne ilości posiłków do jadłodzielni lub banków żywności, nie kupować „na zapas” produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia;
− segregować odpady, przekazywać problematyczne odpady do PSZOK,
− unikać używania produktów chemicznych, silnie toksycznych,
− zwiększać swoją świadomość ekologiczną oraz dzielić się swoją wiedzą z bliskimi.